امین جلیلوند
وکیل پایه یک
1401/11/1

تفتیش و بررسی اسناد متهم که دست دیگری است

گاهی اوقات متهم نوشته ها یا اسناد یا مدارکی یا اسباب و ادله جرم وکیل یا هر شخص دیگری می‌سپارد مثلاً متهم به کلاهبرداری اسناد مربوط به وجوهی که از طریق کلاهبرداری تصاحب کرده است را نزد وکیل خود یا معتمد فامیل میسپارد در چنین مواقعی بازپرس و دادیار تحقیق میتواند دستور بررسی آنها را صادر کند.


 ماده ۱۵۴ قانون آیین دادرسی کیفری هرگاه متهم  نوشته اسناد و مدارک اسباب و ادله موثر در کشف جرم مربوط را به وکیل یا هر شخص مورد اعتمادی بسپارد  بازپرس میتواند آنها را حسب مورد در حضور وکیل یا آن شخص بررسی کند در صورت استنکاف اشخاص مذکور از ارائه آنها قانونگذار ضمانت اجرایی پیش‌بینی نموده است و آن این است که مستنکف به مجازات مقرر برای خلاصی متهم از محاکمه و محکوم می‌شود.

 لازم به ذکر است بر اساس ماده ۱۴۶ از قانون آیین دادرسی کیفری در دست یابی  به نوشته ها یا اسناد یا سایر اشیای متعلق به متهم بازپرس و دادیار تحقیق بایستی فقط آنچه راجع به جرم است را تحصیل کند و مکلف است در مورد سایر نوشته ها و اشیای متعلق به متهم با احتیاط رفتار کند.


0
( 0 ) 0.0
نظرات

بیشتر بخوانید


در تاریخ 1402/11/29
امین جلیلوند وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،کارشناس ارشد حقوقتبدیل حب... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/28
امین جلیلوند، وکیل پایه یک دادگستری، عضو مرکز وکلای قوه قضائیه،  کارشناس ارشد حقوق... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هنگامی که قتل یا فوت مشکوک به قتل یا دارویختگی مشکوک به قتل رخ دهد بر اساس ماده ۱۳۳ از قانون آیین دادرسی کیفری مامورین کلانتری یا پاسگاه محل وقوع صحنه جرم یا محل کشف جسد را با وسایل مناسب مثل ... [ادامه مطلب]
در تاریخ 1402/11/23
هزینه دادرسی هزینه‌ای است که در دعاوی مالی و غیرمالی متفاوت است در دعاوی مالی اهمیت بیش... [ادامه مطلب]

ارتباط با من


ایمیل:

amynj2139@gmail.com

آدرس:

کرج.چهارراه هفت تیر

شبکه های اجتماعی من:

دادراه

کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد. تهیه شده در دادراه.